Minister Schultz: ‘Elke dag is Wereld Waterdag’

Geschreven door: Christina Boomsma 20/03/2015

Dat de week rond Wereld Waterdag hectisch is zijn we al jaren gewend. Christina Boomsma, manager communicatie van NWP, blikt terug. Het blog is een beetje lang, maar dat was de week ook.

Maandagochtend 08:30 uur: Gonggast!
NWP en Fugro maken samen hun opwachting op Beursplein 5. Ter ere van Wereld Waterdag openen we samen de Euronext beurs. Fugro en NWP kregen de uitnodiging omdat Fugro’s Remon Pot ambassadeur is van het programma Waterwonderen waarmee NWP middelbare scholieren voor de sector interesseert.

09:00 uur NOS: Zijn jullie al bezig met Vanuatu?
Minister Ploumen zegt vanaf de VN conferentie over rampenbestrijding in Sendai, Japan, dat Nederland uitstekende risk reduction teams heeft die kunnen helpen bij de situatie in Vanuatu. Dat zijn de DRR of DSS teams, waar NWP de overheid bij ondersteunt. Meteen gaat de telefoon: de NOS, of we al bezig zijn?

10:00 uur: Yep Water mooi in Metro Special
Ter ere van Wereld Waterdag brengt de Metro een special uit. Die gaat dit keer onder meer over de arbeidsmarkt. De Topsector Water vroeg ons eraan mee te werken. NWP heeft het YEP Water programma als onderwerp naar voren geschoven. We krijgen de proef, het programma staat er mooi in.

12:00 uur: Dat persbericht voor Wereld Waterdag moet eruit!
Op 20 maart vieren we de Nederlandse Wereld Waterdag. NWP en Aqua for All organiseren dat al zo’n tien jaar, met partners. Dit jaar opent minister Schultz de dag en hebben we het over water als specifiek doel op de VN agenda.

14:00 uur: Onze reporter in Sendai meldt zich
Jac van Tuijn, journalist voor de site www.dutchwatersector.com die we bij NWP beheren, stuurt zijn eerste berichten door vanuit Sendai, Japan.

DINSDAG
09:00 uur, Gorinchem: De Aqua NL vakbeurs
Ieder jaar staan we hier en ieder jaar wordt het weer professioneler en groter. Onder de naam ‘Nationale Watertechnologie Week’ hebben we samen met de Water Alliance en EnVaqua verschillende goed bezochte seminars georganiseerd. Wie het nog eens na wil kijken, alle presentaties staan binnenkort op www.nationalewatertechnologieweek.nl.

17:00 uur: Fonds Duurzaam Water evaluatie bijeenkomst op de vakbeurs
Is de Aqua NL vakbeurs wel de goede plek om een bijeenkomst over het Fonds Duurzaam Water? Het is toch vooral een beurs voor leveranciers, voor mensen met de voeten in de klei. Niet de mensen die met zo’n fonds bezig zijn. Toch komt er nog een handjevol mensen. En juist van hen leren we veel, omdat het heel andere mensen zijn dan die we normaal rond zo’n onderwerp spreken.

WOENSDAG
09:00 uur: we hebben ook Korea nog!
Vandaag alle hands aan dek voor de voorbereidingen voor het Wereld Waterforum in Korea. WWF 7 is weer een grote conferentie en beurs, waar het NWP een paviljoen neerzet. Onder de titel ‘Be Prepared’ vragen we daar aandacht voor de Delta Approach, DRR team en DSS Water, dat dat waterdoel van de VN er echt moet komen en welke duurzame oplossingen Nederland biedt. Vandaag moeten alle posters voor het paviljoen af, en ook de animaties. Het wordt mooi, maar moest dat nou echt deze week?

12:00 uur: Toch Vanuatu?
Ik hoor mijn collega Koen uit de verte zeggen dat we een man op Fiji hebben die wel naar Vanuatu wil. Waarschijnlijk zijn we dan nu toch officieel bezig met een verzoek voor die regio. Ik gun me geen tijd het na te vragen.

14:00 uur: O ja, Slovenië
Ik zou de ambassade in Slovenië helpen met de opzet voor een tentoonstelling over water. Die moet ik vandaag versturen. Ik moet nog beginnen.

20:30 uur: Waterschapsverkiezingen
Vanmorgen hebben we iedereen via twitter opgeroepen om vooral te gaan stemmen voor de waterschappen, maar ik red het zelf maar net op het nippertje. Ik heb een collega van een bekend waterkennisinstituut uit de regio op de lijst gezien. Daar heb ik wel vertrouwen in.

DONDERDAG
09:00 uur: Ondertussen in Gorinchem
We staan voor de derde keer op rij als watercoalitie op de Aqua NL vakbeurs met een paviljoen. NWP, EnVaqua en de Water Alliance vormen samen het grootste watertechnologienetwerk in Nederland. Volgens mijn collega Bianca is dit het eerste jaar dat de samenwerking ‘helemaal af’ aanvoelt. Op de Aqua NL vakbeurs staan zeker 30 deelnemers van NWP. Met verschillende collega’s proberen we er zoveel mogelijk te bezoeken en te horen wat er bij hen speelt.

11:30 uur: Amsterdam International Water Week
Bespreking Amsterdam International Water Week. De call for papers is gesloten (rond de 200 papers) en nu gaat de registratie binnenkort open. We hebben net de site aangepast en nu ben ik de trailer van twee jaar geleden aan het aanpassen. Ook hebben we de logo’s van alle nieuwe sponsoren geüpdate. We zijn erg blij met onze 5! goldsponsors.

12:00 uur: WWF 7 en Wereld Waterdag
Collega’s zijn hard bezig met de voorbereidingen voor Wereld Waterdag. Wij hebben een actie bedacht voor de Amsterdam International Water Week (AIWW) op WWF 7. Wie zich daar inschrijft voor de AIWW krijgt een gratis ticket voor het Rijksmuseum. Moeten we alleen wel even snel wat posters maken met het melkmeisje erop.

16:00 uur: Waterbranche
We krijgen het interview binnen dat Lennart Silvis heeft gegeven voor de Waterbranche, ter ere van Wereld Waterdag.

VRIJDAG
09:00 uur: Bangladesh
Bespreking met de journalist die voor ons een magazine maakt over de NL samenwerking met Bangladesh. De minister gaat in juni op missie naar Bangladesh, wij maken in dat kader ook nog een korte film.

10: 00 uur: Bijeenkomst Fonds Duurzaam Water
Ook hier houden we een evaluatiebijeenkomst voor het Fonds Duurzaam Water. Nu komen er 50 mensen op af. (op Wereld Waterdag komt een doelgroep die beter bekend is met dit soort fondsen). Er waren inspirerende presentaties van partijen die projecten gegund kregen in het programma en er is veel feedback van partijen die meededen. De lange duur en complexiteit van het proces was iets wat veel partijen dwars zat. Fonds Duurzaam Water staat open voor deze feedback. Waarschijnlijk komt er in 2016 een nieuwe ronde, die kan op deze manier veel meer toegesneden worden op de behoeften van de sector. Volgende week presenteren we alle feedback en bevindingen.

12:00 -19:00 uur: Wereld Waterdag Nederland
We hebben een steengoed programma dit jaar, met minister Schultz die opent, Europarlementariër Bas Eickhout en vele goede inhoudelijke workshops. Ik ben er zelf niet bij, maar collega’s bellen om 15.00 uur met informatie voor de nieuwsbrief. De sfeer is heel goed zeggen ze, er zijn 220 deelnemers. “Eigenlijk is iedere dag Wereld Waterdag”, heeft de minister gezegd. Ze bedoelt dat water steeds hoog op de agenda moet staan. Nederland heeft de kennis en kunde om het internationale doel te halen. Noblesse oblige, Nederlandse kennis is de standaard. Dat doen we bijvoorbeeld door de DRR en DSS water teams. Maar we moeten wel krachten bundelen om het waar te maken. Interdepartementale samenwerking is dus belangrijk. De inzet van Henk Ovink als watergezant namens drie ministeries is een voorbeeld. Europarlementarier Bas Eickhout gaf aan dat “toegang tot sanitatie ook een Europees probleem is. Halen van grondstoffen uit afvalwater is een uitdaging voor Europa, daar moet betere regelgeving voor komen. Water moet hoger op de agenda in Europa.”

Op het moment dat we dit blog schrijven is de dag nog bezig. De komende dagen volgt meer informatie, onder andere over de opbrengst van de actie Wandelen voor Water.

16:00 uur Albanië en Uruguay
Er is een DSS water team terug uit Albanië en een DRR team uit Uruguay. Via What’s app en mail heb ik verslagen en updates gekregen. Die moeten nog snel op de site zodat ze ook mee kunnen in de nieuwsbrief.

17:30 uur: Was ik niet jarig ergens half maart?
Vergeten de collega’s te trakteren, sterker nog; ik ben mijn hele verjaardag vergeten. Ik doe er nog snel een mailtje uit met een uitnodiging voor een borreltje eind volgende week. Als het elke dag Wereld Waterdag is, ben ik steeds net jarig geweest.