Dwars door Saudi-Arabië met wateroplossingen voor de dadelteelt

Geschreven door: Peter Prins, special adviser ‘more crop per drop’ 24/04/2015

NWP’s Peter Prins doorkruiste Saudi-Arabië samen met vier bedrijven. In hun bagage: pragmatisme en integrale oplossingen voor de dadelteelt. De reactie van de Saudi’s was zeer positief, maar het was ook een aparte ervaring.

Traditioneel zakendoen in Saudi-Arabië is een avontuur. Peter Prins: “We werden zeer hartelijk ontvangen, met alle egards. Dat betekent een traditionele ontvangst in een bedoeïenentent met een heel schaap om samen op te eten”. Prins was samen met Dacom, BLGG AgroXpertus, Broere Beregening en DLV Plant onderweg om met de Saudi’s te praten over oplossingen die het mogelijk maken met minder water net zoveel en mogelijk een betere kwaliteit dadels te telen. “Wat ons opviel, was de enorme hartelijkheid en ook de humor van de mensen waar we zaken mee deden. Saudi-Arabië is geen land waar je veel van de mensen weet. Toerisme wordt niet aangemoedigd, het lijkt heel gesloten. Maar de mensen zijn heel anders. Wij hadden echt het gevoel dat het klikte. En dat is belangrijk, want de ‘gunfactor’ speelt een grote rol bij het zakendoen hier. Daar heeft de ambassade ook een grote rol gespeeld, zij hebben ons goed geïntroduceerd.” Het bezoek haalde zelfs 8 internationale kranten!

“We hebben met iedereen gesproken die ertoe doet, alle sleutelfiguren van overheidsfunctionarissen tot wetenschappers en de koplopers in de dadelindustrie, vertelt Prins. Die reageerden zeer positief. “Ze waren erg onder de indruk van ons pragmatisme en van het effect van de integrale oplossingen die wij bieden. Nederland staat hoog aangeschreven qua water maar ook qua landbouw. De kunst is om het goede van beide kennisvelden in te zetten voor duurzame agrarische productie. Dus werken aan integrale en de meest effectieve oplossingen. Niet alleen een dure regenmeter kopen, maar ook werken aan de bodem, bemesting en water toediening. We konden ook goede voorbeelden laten zien. Dacom bijvoorbeeld toonde aan dat zij met 30% van het gemiddelde watergebruik in Saudi-Arabië dezelfde dadelopbrengst konden realiseren met de slimme watermeters, gebaseerd op sensortechnologie. Twee maanden geleden waren de Saudi’s in Nederland en tijdens die missie gaven zij de indruk dat zij eigenlijk alles wel wisten over het thema ‘more crop per drop’. Nu we hier zijn, merken we dat wij wel heel veel kunnen betekenen.”

“Dadels zijn een ‘big thing’ in Saudi-Arabië”, vertelt Peter Prins. Het staat zelfs in hun vlag! Binnenkort wordt het ook verboden om bijvoorbeeld tarwe te beregenen, men gaat echt inzetten op dadels.” Onderweg naar het vliegveld gaat het gezelschap nog langs bij het nationaal onderzoekscentrum voor dadels. “Of het meteen al deze missie tot concrete afspraken komt weet ik niet, maar ik verwacht wel op zeer korte termijn follow up. We kunnen hier echt zaken doen.”

Peter Prins (ex LTO Noord) trekt voor NWP het thema ‘Water for Food”. Binnenkort start een campagne in samenwerking met vele partijen, die de Nederlandse expertise op dit vlak internationaal voor het voetlicht zal brengen. Meer weten over dit thema? p.prins@nwp.nl