WANNEER BEN JE WERELDLEIDER?

Is Nederland wereldwaterleider?
Het leidde tot verhitte discussies in de media tijdens de Amsterdam International Water Week in November. Het evenement was succesvoller dan ooit, met high level sprekers, 1000 conference delegates, een uitverkocht Holland Paviljoen en een goed bezochte Aquatech. Dat betekende dat we ook meer media-aandacht kregen dan ooit. In het Financiële Dagblad ontbrandde de discussie over de positie van de Nederlandse watersector. Zijn we wel zo goed als we zeggen? De cijfers buitelden over elkaar heen en ontaardden in een wedstrijd ver plassen met de Belgen over wie de meeste kuub wist weg te zetten.

Is dat waar wereldwaterleiderschap om draait? Het gaat erom dat je ertoe doet. Maar dat kun je moeilijk becijferen. Het is een combinatie van factoren. Je moet leiderschap tonen, invloed hebben op internationale agenda’s en evenementen. Je moet vooruitstrevende kennis hebben, en een voorbeeldfunctie in je eigen land. Je moet bij willen dragen aan oplossingen voor de wereldwaterproblematiek. Noblesse oblige, als wereldwaterleider. En natuurlijk moet je ook wel iets voorstellen in de markt. Een wereldwaterleider is een speler op al deze fronten.

Dat doen we, als Nederland. We zorgen voor revoluties: Building with Nature, de Nereda, nieuwe inzichten die nu de standaard worden. Minister Schultz van Haegen is door Global Water Intelligence uitgeroepen tot meest invloedrijke watervrouw. We ontvangen wekelijks tientallen delegaties die komen kijken bij Ruimte voor de Rivier, of in Rotterdam, bij de Water Alliance in Leeuwarden en in Wageningen. Zodra er ergens een overstroming is, wordt Nederland gebeld. Eerst door journalisten, daarna door de overheden. De Nederlandse DRR en DSS teams, die uitrukken als er een urgente watervraag komt uit het buitenland, kunnen de vraag niet aan.

Inderdaad, de exportcijfers blijven ook groeien. Maar dat is eerder een gevolg van wereldwaterleiderschap dan de basis ervan. We zijn een klein land, dat het van niches en kwaliteit moet hebben. Bovendien is de sector wereldwijd ook veel kleiner dan bijvoorbeeld de agro en food sector. Maar de impact die je op de levens van mensen kunt hebben en de impact voor de reputatie van Nederland zijn veel groter.

Water is de bron van veel conflicten en vluchtelingen-stromen wereldwijd. Daarbij gaat het zowel om waterschaarste als om overstromingsrisico’s. Het is ook in ons eigen belang om onze waterkennis maximaal in te zetten voor een duurzame toekomst.

Ik pleit voor een nieuwe meetmethode: de ‘Wereldwaterleider index’. Laten we naast de economische as ook de impact, reputatie, invloed, kennis en innovaties opnemen in onze grafiek voor wereldwaterleiderschap. Ik wed dat er nog weinig landen bij ons in de buurt kunnen komen.

In ons jaarverslag gebruiken we ook meerdere assen om onze resultaten te meten: kennis, netwerk, zichtbaarheid en invloed. We tonen u de kerngegevens van elk aandachtsgebied, plus de highlights in 2015. Hier kunt u zien dat we op allerlei gebieden impact hebben in het buitenland. Ik wens u veel leesplezier met ons jaarverslag.

Sybe Schaap
Voorzitter Netherlands Water Partnership